خرید و فروش طلا
سوال: آیا معامله و تجارت بین المللی مانند خرید یک صد ساعت مچی طلا از کشور سوئیس توسط تاجر ایرانی در مقابل فی المثل یک هزار دلار یا در مقابل ظرفی از نقره به وزن پانصد مثقال مشمول بیع صرف می باشد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا شرط قبض عوضین در مجلس عقد تابع عرف تجارت بین الملل می باشد و یا به نحو دیگری است؟
جواب: خرید ساعت طلا با دلار از مصادیق صرف نیست و نیز خرید آن با نقره غیر ظرف بی اشکال است و مصداق بیع صرف است ولی ثمن و یا مثمن قراردادن ظرف به قصد خوردن و آشامیدن و سایر استعمالات محرم جایز نیست و پول و عوضی هم که فروشنده میگیرد حرام است و قبضی که در معامله صرف معتبر است لازم است در مجلس معامله باشد و تابع عرف بین الملل نیست. واللّه العالم.
سوال: تعویض طلا با طلا باید چگونه باشد؟
جواب: طلای خود را بفروشید و طلای او را به قیمت بخرید تا خالی از اشکال باشد. والله العالم.
سوال: کارگری طلا ساز طلایی را که از آن خودش بوده میسازد و می فروشد و معامله فقط روی اجرت کار انجام می شود چون هم وزن طلای ساخته شده خودش طلای نساخته میگیرد و با رضایت طرفین معامله انجام می پذیرد. این معامله از نظر شرع چه صورتی دارد؟
جواب: اگر طلای ساخته شده خود را به قیمت بفروشد و طلای طرف را هم به قیمتی بخرد بیاشکال است. والله العالم.
سوال: آیا طلای ساخته شده را به وعده دو ماه یا سه ماه به بیشتر از قیمت نقد می شود معامله کرد یا نه مثلاً اگر طلای نقد مثقالی 1500 تومان است به وعده دو یا سه ماه 1600 تومان معامله شود؟
جواب: اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: اگر شخصی 5/2 مثقال طلا برای عوض کردن بیاورد و قیمتش بر فرض 500 تومان باشد و در عوض 2 مثقال طلا بگیرد به قیمت 500 تومان در این صورت قیمت یکی است ولی مزد تفاوت می کند، آیا اشکال دارد یا نه؟
جواب: چنانچه به قیمت فروخته شود و به قیمت بخرد اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: شخصی طلا فروش با شخصی که طلا را تعویض می کند و طلا را با طلا مقابل می گذارد، اگر کالای تعویض کننده اضافه شد پولش را می دهد و اگر کالای طلا فروش اضافه شد پولش را می گیرد ولی نسبت به مقدار مساوی به طرف می گوید که من مبلغی دستمزد داده ام و تقریباً مقداری هم منفعت برمی دارم، آیا جایز است یا خیر؟
جواب: اگر هریک را جدا گانه به قیمت خرید و فروش کنند اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: در بازار طلای شکسته یا آب شده را به بنکدار یا به کارگر می دهند و در مقابل طلای ساخته شده با اجرت می گیرند مثلاً 500 گرم طلای شکسته را می دهندو 500 گرم طلای ساخته شده را میگیرند به اضافه 50000 ریال اجرت. آیا این کار صحیح می باشد یا خیر؟
جواب: معامله به صورت مذکوره جایز نیست اگر بخواهند شرعی عمل کنند ممکن است طلای شکسته را به قیمت خودش به زرگر بفروشد و طلای ساخته شده را هم به بهای خودش از او خریداری کند یا طلای شکسته را بدهد به زرگر که عین آن را برای او بسازد و مزد معین دریافت کند. والله العالم.
سوال: در مبادلات کلی که بین طلا فروش های جزء و کلی فروش ها و بنکدار های بازار طلا صورت می گیرد شخص کلی فروش مقداری طلای ساخته شده عرضه کرده و در مقابل بعد از چند روز طلای شکسته و متفرقه به علاوه اجرت ساخت طلاهای ساخته شده میگیرد گاهی هم به جای مقداری از طلای شکسته شده وجه آن را دریافت می دارد، لازم به یاد آوری می باشد غالباً زرگرها عیار طلای شکسته را کمتر از طلای ساخته شده می دانند و به جهت برابر شدن ارزش طلای شکسته و طلای ساخته شده مقداری از حیث وزن اضافه می گیرند این مبادلات از جهت شرعی چه صورتی دارد؟
جواب: معامله به نحو مذکور جایز نیست و راه صحیح این است که طلای ساخته را با وزن و به قیمت خودش بفروشند و طلای شکسته را با وزن و به قیمت خودش بخرند یعنی دو معامله انجام گیرد. والله العالم.
سوال: آیا دستگردان کردن طلا به شکل نقد و نسیه صحیح می باشد یا خیر یعنی طلایی را به مدت دو ماه به خریدار بفروشند و خریدار طلا را تحویل گرفته و در همان زمان طلا را به شخص فروشنده و یا غیر، نقداً بفروشـد و پول آن را دریافت نماید؟
جواب: اگر جداً قصد معامله و خرید و فروش داشته باشید اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: اگر مقداری طلا یا سکه به صورت نقد خریداری کنیم و با چک یک ماهه بفروشیم چنانچه موقع تاریخ سر رسید چک، قبل از این که به بانک رفته و چک را وصول کنیم، با توافق طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده آیا می توانیم مقداری مبلغ چک مذکور را بالا برده و چک دیگری به تاریخ دو ماه دیگر بگیریم که در واقع این عمل را میگویند (نو کردن چک) یا خیر؟
جواب: جایز نیست و فروشنده بیشتر از ثمن معین که در چک ذکر شده حق مطالبه ندارد. والله العالم.
سوال: شغل زرگری از نظر اسلام چه صورتی دارد؟
جواب: اگر طلافروش آشنایی کامل به مسائل معاملات داشته باشد که ندانسته مبتلا به معاملات ربوی نشود اشکال ندارد. والله العالم.
ثبت دیدگاه