حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

یکشنبه, ۲۴ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 14 July , 2024 ساعت ×
احکام قسم خوردن
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
احکام قسم خوردن در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام قسم خوردن

مسأله 2679. اگر قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلاً قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنان‌چه عمداً مخالفت کند، باید کفاره بدهد یعنی، یک بنده آزاد کند، یا ده مسکین را اطعام کند یا ده فقیر را بپوشاند، و اگر این‌ها را نتواند، باید سه روز روزه بگیرد، و باید روزه پی‎درپی باشد.

مسأله 2680. قسم چند شرط دارد:

اول: کسی که قسم می‎خورد، باید بالغ و عاقل باشد، و از روی قصد و اختیار قسم بخورد. پس قسم‌خوردن بچه و دیوانه و مست و کسی که مجبورش کرده‎اند، درست نیست، و هم‌‌چنین است اگر در حال عصبانی‌بودن بی‎اختیار قسم بخورد.

دوم: کاری را که قسم می‎خورد انجام دهد، باید حرام و مکروه نباشد، و کاری را که قسم می‎خورد ترک کند، باید واجب و مستحب نباشد، و اگر قسم بخورد که کار مباحی را به جا آورد، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، و نیز اگر قسم بخورد کار مباحی را ترک کند، باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد.

سوم: به یکی از اسم‎های خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‎شود، مانند خدا و الله، و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می‎گویند، ولی به قدری به خدا گفته می‎شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدس حق در نظر می‎آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد، صحیح است.

چهارم: قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد کند، صحیح نیست، ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد، صحیح است.

پنجم: عمل‌کردن به قسم برای او ممکن باشد، و اگر موقعی که قسم می‎خورد ممکن باشد، و بعداً از عمل به آن عاجز شود، از وقتی که عاجز می‎شود، قسم او به هم می‎خورد، و نیز اگر عمل‌کردن به قسم به قدری مشقت پیدا کند که نشود آن را تحمل کرد، و یا این که متعلق قسم در موقع عمل مرجوح یا حرام شود، قسم به هم می‎خورد، و همین‌طور است حکم در عهد و نذر.

مسأله 2681. اگر پدر، آنچه را فرزند قسم خورده به جا بیاورد، بگوید: به جا نیاور، و آنچه را قسم خورده به جا نیاورد، بگوید: به جا آور، قسم او بی‌اثر می‎شود.

مسأله 2682. اگر زن، بدون اجازه شوهر قسم بخورد، و شوهر کاری را که زن قسم خورده به جا نیاورد، بگوید: به جا آور، یا قسم خورده به جا آورد، بگوید: به جا نیاور، قسم زن بی‌اثر می‎شود.

مسأله 2683. اگر انسان از روی فراموشی یا ناچاری به قسم عمل نکند، کفاره بر او واجب نیست؛ و هم‌چنین است اگر مجبورش کنند که به قسم عمل ننماید، و قسمی که آدم وسواسی می‎خورد، مثل این که می‎گوید: والله الآن مشغول نماز می‎شوم؛ و به واسطه وسواس مشغول نمی‎شود، اگر وسواس او طوری باشد که بی‎اختیار به قسم عمل نکند، کفاره ندارد.

مسأله 2684. کسی که قسم می‎خورد، اگر حرف او راست باشد، قسم‌خوردن او مکروه است، و اگر دروغ باشد، حرام و از گناهان بزرگ می‎باشد، ولی اگر برای این که خودش یا مسلمان دیگری را از شر ظالمی نجات دهد، قسم دروغ بخورد، اشکال ندارد، بلکه گاهی واجب می‎شود، اما اگر بتواند توریه کند، یعنی، موقع قسم‌خوردن طوری نیت کند که دروغ نشود، بنابر احتیاط واجب باید توریه نماید، مثلاً اگر ظالمی بخواهد کسی را اذیت کند، و از انسان بپرسد که او را ندیده‎ای، و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد، بگوید: او را ندیده‎ام؛ و قصد کند که از پنج دقیقه پیش مثلاً ندیده‎ام.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.