حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

سه شنبه, ۴ شهریور , ۱۴۰۴ Tuesday, 26 August , 2025 ساعت ×
احکام ازدواج‏ – احکام صیغه نکاح‏
۰۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع «احکام ازدواج‏ - احکام صیغه نکاح‏» مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام ازدواج‏ – احکام صیغه نکاح

سوال: کسى که به مسائل اجراى عقد آگاهى دارد امّا به قواعد عربیت علم ندارد و نسبت به مفاهیم و عبارات صیغه عقد جاهل است آیا مى تواند صیغه عقد ازدواج را جارى کند که شرعاً صحیح باشد؟

جواب: اگر الفاظ اجراء عقد را که در رساله ها نوشته شده بطور صحیح بداند و معنى آن را هم بداند و معنى قصد انشاء را بداند و در موقع اجراء عقد قصد انشاء نماید صحیح است. و الله العالم.

 

سوال: خواندن خطبه عقد با تلفن چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال ندارد. و الله العالم.

 

سوال: آیا مى توان مانند سائر عقود در نکاح نیز قائل به معاطات شد؟

جواب: در نکاح معاطات جارى نیست.

 

سوال: اگر خود زن و مرد بگویند که ما عقد خوانده ایم آیا از آنها پذیرفته مى شود یا خیر؟ و اگر انسان به فرزندان آنها نسبت حرام زاده بدهد آیا قذف است یا خیر؟

جواب: اقرار آنها به خواندن عقد در زن و شوهر بودنشان کافى است و نسبت حرام زاده دادن به اولاد آنان قذف است. و الله العالم.

 

سوال: اگر زید و زینب شخصى را براى اجراء عقد وکیل نمایند و عاقد به آنها بگوید که ظهر عقد شما را مى خوانم و بعد از مدتى متوجه شود عقدى که قرار بود بخواند فراموش کرده و نخوانده است درحالى که نمى داند وکیل عقد دائمى بوده یا عقد انقطاعى و در صورت انقطاعى بودن مدت و اجرت را نمى داند وظیفه و تکلیف شرعى عاقد چیست؟

جواب: در مورد سوال وکیل دو عقد بخواند یکى بعنوان دوام و یکى بعنوان انقطاع بمدّت و مهر معین عند الزوجین.

 

سوال: شخصى مثلًا از طرف ده نفر وکیل براى اجراء عقد دائم شده و بعد از اجراء عقد، عاقد یقین دارد که یکى از این عقدها باطل بوده در صورتى که عاقد اسامى موکلین و زوجین را نمى داند و هیچ یک از آنان را نمى شناسد و ضمناً مقدار مهریه را هم فراموش نموده وظیفه شرعى عاقد چیست؟

جواب: در فرض سوال تمام ده عقد را تکرار کند به این نحو که یک عقد بعنوان موکلین (زوجین) که اوّل او را وکیل کرده اند بهمان مهریه اى که خودشان تعیین نموده اند و یک عقد بعنوان زوجین که دوّم او را وکیل کرده اند و همینطور تا عقد دهم چون مسلماً همه اینها در آن واحد و همزمان عاقد را وکیل نکرده اند و طبعاً بحسب زمان توکیل یکى اوّل بوده و یکى دوّم و یکى سوّم الى آخر و این در صورتى است که بطلان عقد مربوط به اجراء عقد و مجرى عقد باشد چنانچه ظاهر سوال است و إلَّا عاقد مسئولیتى ندارد.

 

سوال: زوجه در حین عقد ازدواج با شوهر خود شرط مى کند که من بعد از ازدواج در یکى از ادارات دولتى استخدام خواهم شد و شوهر این شرط را قبول مى کند بیان فرمائید آیا شوهر مى تواند بعد از ازدواج مانع از استخدام زوجه خود بشود یا نه؟

جواب: در مورد سوال با اشتراط در ضمن عقد و قبول زوج، زوج نمى تواند مانع استخدام براى شغل حلال بشود. و الله العالم.

 

سوال: اگر زوجه در عقد دائم شرط نماید که با شما ازدواج مى کنم به شرط اینکه بعد از 5 سال مرا مطلّقه نمائید و زوج هم این شرط را قبول نماید آیا این شرط سایغ و لازم الوفاء مى باشد یا خیر؟

جواب: ظاهراً شرط فعل است و اشتراط آن با اینکه طلاق در ید زوج است و عقد دائم اقتضاء دوام را دارد منافات ندارد و سائغ و لازم الوفاء است.

 

سوال: اگر زن ضمن عقد نکاح دائم یا موقت شرط کند که زوج مادامى که زوجه را در عقد خویش دارد حق ازدواج دائم یا موقت با دیگرى ندارد، آیا این شرط نافذ است یا خیر؟ و اگر نافذ است در صورت تخلف زوج ازدواج دوم باطل است؟ آیا زوجه مشروط لها حق فسخ دارد یا نه؟

جواب: شرط سلب حق ازدواج دوم شرعى نیست و باطل است ولى اگر بر او شرط کند که با زن دیگر ازدواج نکند واجب است به آن عمل کند، ولى در صورت تخلف نه زوجه حق فسخ دارد و نه ازدواج دوم باطل است. بلى ممکن است حاکم شرع جامع الشرائط او را به این تخلّف تعزیر شرعى نماید.

 

سوال: اگر زنى راضى شود که مردى او را بعقد غیر دائم خود درآورد بدون اینکه تعیین مدت و مبلغ مهریه بشود بعد مرد بگوید من صیغه تو را جارى کردم عمرى، و چون زن جاهل به مسأله بوده قبول کرده و نزدیکى هم کرده اند آیا چنین عقدى صحیح بوده و به هم محرم شده اند؟

جواب: ظاهر این است که مقصود از اجراء صیغه عمرى همان عقد متعارف و دائم بوده و زن هم آن را امضاء کرده است بنابراین چنانچه مهر را معین کرده باشد همان مهر المسمى و اگر معین نکرده مهر المثل را به زن بدهکار است و در این صورت زن زوجه آن مرد است و به او محرم است، مع ذلک اگر عقد را تجدید نمایند یا مرد زن را طلاق بدهد مطابق با احتیاط است و اگر نزاع و اختلاف دارند باید مرافعه شرعیه نمایند.

 

سوال: قصد و نیت زوجین عقد غیر دائم بوده و زوجه هم حاضر و راضى به عقد دائم نبوده و صیغه عقد بعنوان غیر دائم اجراء شده است، چون زوجین جاهل به مسأله بوده اند مدت و مهر را معین نکرده اند مرد گفته من تورا صیغه خود کرده ام و تو از امروز زن من هستى بعد از مدتى زن سوال کرده که من تا چه زمانى صیغه تو هستم مرد جواب داده عمرى، و زن هم راضى به صیغه دائم نیست در این صورت حکم مسأله را بیان فرمائید.

جواب: در فرض سوال، عقدى که واقع شده باطل بوده چون مرد بر خلاف مورد وکالت عمل نموده، ولى اگر هر دو جاهل بوده اند گناهى نکرده اند و نزدیکى آنها وطى بشبهه بوده لکن به یکدیگر محرم نیستند فقط زن باید عدّه وطى بشبهه نگهدارد که مانند عدّه طلاق است و مبدء آن بنابر احتیاط از زمان برطرف شدن شبهه است و این در صورتیست که زن حامله نشده باشد و الّا انقضاء عده به وضع حمل است، مگر اینکه مدت باقى مانده براى وضع حمل کمتر از مقدار عدّه طلاق باشد در این صورت باید بمقدار عدّه طلاق، عدّه نگهدارد و اگر زن یائسه است عدّه ندارد و اگر نزاع در صورت مسأله دارند مرافعه شرعیه لازم است مع ذلک چنانکه قبلًا جواب داده شده تجدید عقد بصورت دائم یا موقت یا طلاق و نگهداشتن عده موافق با احتیاط است.

 

سوال: این جانب دخترى هستم جهت ناراحتى زنانگى به دکترى مراجعه کردم ایشان بعد از معاینه به من پیشنهاد ازدواج نمود منهم موافقت کردم و ایشان گفتند چون شما بالغه و رشیده هستى اذن پدر لازم نیست و اگر هم بعداً لازم شد رضایت او را مى گیریم بالاخره عقدى فیما بین خواندیم بدون تعیین مدت (با گفتن زوجتک نفسى از طرف من و لفظ قبلت از طرف او) و بعد از چندین جلسه آمیزشى در مطب روزى از من خواست که براى پیشگیرى از آبروریزى نوشته اى به او بدهم و من هم این نوشته پیوست را به ایشان دادم در آنجا فقط لفظ موقت را نوشتم درحالى که مدت در کار نبود، و بعداً بمنظور حفظ آبروى آقاى دکتر با پیشنهاد ایشان یک عقد بعنوان موقت به مدت 2 ماه و بدون تعیین مهریه خوانده شد قرار شد که طى این دو ماه به دفتر ازدواج رسمى رفته ثبت عقدنامه بشود که بعداً این آقا حاضر نشد استدعا دارم با توجه به نوشته پیوستى و اظهار حالى که به عرض میرسد بفرمائید: 1- آیا من شرعاً زن او هستم یا نه؟ 2- و او باید مهر المثل بپردازد یا نه؟ 3- و نیز نیرنگى که به من زده بکارت من را از بین برده آیا ارش بکارت را هم باید بپردازد یا نه؟

جواب: از موضوع مورد سوال اطلاعى ندارم اگر زن باکره و بالغه رشیده به همین نحوى که مرقوم شده بدون ذکر مدت و مهر، به ازدواج مردى در آید و پدر دختر هم بعد از عقد و اطلاع، اذن داده باشد آن زن همسر دائمى آن مرد است و تمام آثار مزاوجت دائمه بر آن مترتب است و در این صورت عقد موقت بعدى بى اعتبار و باطل است و مرد مذکور باید به زن مهر المثل بپردازد و از باب ازاله بکارت بر مرد که شوهر زن است چیزى زاید بر مهر المثل نیست و اگر پدر دختر اذن نداده باشد مرقوم دارید تا حکم مسأله در جواب بیان شود و اگر نزاع موضوعى در بین باشد مرافعه شرعیه لازم است.

 

سوال: اگر از جانب زن جهت جارى نمودن صیغه وکالت داشته باشم و با فردى عاقد که مرا کاملًا مى شناسد و به وکالت من از جانب آن زن مطمئن است موضوع در میان گذاشته شود و خواستار جارى نمودن صیغه شوم آیا عقد- در صورتى که من با عاقد به صورت تلفنى تماس داشته ام نه حضورى- از نظر شرع مقدس اسلام صحیح است یا نه؟

جواب: اگر زن مذکوره عاقله و رشیده باشد به هر کسى که وکالت دهد خود آن وکیل مى تواند صیغه عقد را برایش جارى نماید بلى چنانچه حق توکیل غیر هم به وکیل داده باشد وکیل مى تواند دیگرى را هم براى اجراء صیغه و لو با تلفن وکیل نماید. و الله العالم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.