کشیدن سیگار
سوال: با وجود مضرّات فراوان در کشیدن سیگار، چرا حکم به تحریم سیگار نمى کنید؟
جواب: در عصر حاضر، ضرر و تأثیر انواع متعدّد اغذیه، یا کیفیت هاى تغذیه در کم کردن عمر و ضرر به سلامت جسم بسیارى از افراد، معلوم شده است؛ اما در عرف و عادت و قوانین به این علت، تصمیم کلّى بر ممنوعیت آنها اتّخاذ نمى شود. در مورد هر شخصى به حسب حال و وضع مزاجى و خطر فعلى و تأثیر زودرس یا دوررس غذا، برنامه و رژیم غذایى تعیین مى گردد.
آنچه در این برنامه بهداشتى ضرورتاً باید ملاحظه شود، همان خطرات و ضررهاى زودرس فعلى نسبت به هر شخص است. نمى توان افراد را به رعایت دستورات بهداشتى و حفظ الصحّه بر اساس تأثیرات دوررَس بعضى کارها و پوشاک ها (مثل کم شدن عمر طبیعى درصدى از مصرف کنندگان فلان غذا یا نوشابه) ملزم کرد و در اکثر موارد، الزام به مصلحت عامه نیست.
باید با ارشادات و راهنمایی ها، مردم را به فواید رعایت برنامه هاى بهداشتى و ترک مصرف بعضى غذاها و ضرر و زیان آنها متوجه نمود، و الا همان طور که روزانه مثلاً 135 نفر بر اثر استعمال سیگار، پس از یک عمر نسبتاً طبیعى تلف مى شوند، همین تعداد یا بیشتر و کمتر در اثر خوردن فلان روغن یا غذا یا کیفیت غذا و عوامل و اسباب دیگر تلف مى شوند.
خلاصه، درصد کلّ تلفات به این صورت تقسیم بر سوء برنامه هاى غذایى و… است که عادتاً اجتناب از بیشتر آنها ممکن نیست و تحریم آنها جایز نمى باشد.
بنابراین، خطر سیگار همانند خوراکی ها و نوشابه هایى است که براى درصدى از مردم ضرر و زیان دوررس دارد، و درصدى از تلفات افراد، به آن مستند مى شود. آنچه را عرف مورد اعتنا و واجب الرعایه مى داند، خطر و ضرر زودرس است که شرعاً و عقلاً ترک آن واجب است. مثلاً نسبت به بیمار قلبى که پزشک کشیدن سیگار را براى او ممنوع مى کند و خطر، خطر فعلى است و شرعاً و عقلاً کشیدن آن حرام است و کشیدن آن در حکم انتحار است، علما همه بر حرمت آن فتوا مى دهند. اما به صرف اینکه در درصدى از مرگ ومیرها سیگار و در درصدى مثلاً روغن حیوانى، و در درصدى فلان شغل و کار موثّر بوده است، نمى توان برنامه تحریم کلّ این اغذیه و نوشابه ها و ترک بسیارى از مشاغل را براى همه مردم پیشنهاد کرد و تخلّف از آن را اضرار به نفس و مورد اعتنا شمرد.
با این وجود، نکته اى که در خصوص سیگار براى اشخاص سالم و مهم تر از آن براى افراد بیمار، قابل توجه مى باشد این است که: کشیدن سیگار، مثل صرف غذا براى انسان ضرورت ندارد، و با ضررهایى که در درازمدّت براى سلامت بسیارى دارد، شرط احتیاط و مواظبت از سلامت بدن اجتناب از آن است؛ و با هشدارهاى پزشکان و متخصّصان امور حفظ الصحّه، اشخاص علاقه مند به طول عمر و سلامت بدن، آن را ترک مى نمایند. والله العالم.



















ثبت دیدگاه