حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۴ Monday, 29 September , 2025 ساعت ×
احکام لحوق فرزند   
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع «احکام لحوق فرزند» مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام لحوق فرزند

سوال: اگر دو بچه یکى پسر و دیگرى دختر در بیمارستان متولد شوند درحالى که نه مادرها و نه قابله و نه کارمندان بیمارستان میدانند که احد مولودین از کدامیک از آنان متولد شده کیفیت لحوق بچه ها را به مادرشان بیان فرمائید و آیا در این گونه موارد آزمایش خون پدر و مادر و شیر آنها حجت شرعى خواهد بود یا خیر؟

جواب: اگر طرفین یعنى اولیاء این دو بچه از آزمایش خون یقین به نتیجه آزمایش پیدا کنند طبق یقین خود عمل نمایند و اگر یقین پیدا نمى کنند ظاهر این استکه باید رجوع به قرعه نمایند.

 

سوال: ازدواج مجدد من براى بچه بوده حال که صاحب 2 فرزند شدم بچه هاى من با همسر اول من بسیار مأنوس هستند و همچنین زن اول من با بچه ها نهایت علاقه دارد زن اوّل میل دارد که شناسنامه بچه ها بنام او باشد یعنى در شناسنامه قید شود که زن اوّل مادر بچه ها باشد در صورتى که مادر اصلى بچه ها که همسر دوّم من است حرفى ندارد و من هم حرفى ندارم آیا شرعاً این عمل جایز است؟

جواب: این عمل جائز نیست و در نسلهاى بعدى اشکالات تداخل پیش خواهد آمد.

 

سوال: از آنجائی که فرزند متولد شده از زوجى دیگر را میتوان به فرزندى قبول نمود و فرزندخواندگى توسط شرع مقدس صحه گذاشته شده است و سن مولود اهمیتى در فرزندخواندگى ندارد- مولود مى تواند یک روزه باشد یا چندساله، مى تواند نه ماهه به دنیا آمده باشد یا هفت ماهه و یا حتى زودتر- لذا این سوال مطرح مى شود که آیا مى توان فرزندخواندگى را از دوران جنینى آغاز نمود؟ بعبارت دیگر آیا مى توان جنین حاصل از نطفه شوهر (اسپرم شوهر) و تخمک همسرش را پس از انعقاد نطفه و تشکیل شدن جنین در همان یکى دو روز اول به فرزندخواندگى داد و زوج دیگرى او را به فرزندى قبول نماید؟ اگر این مسأله جایز باشد آیا میتوان جنین تشکیل شده را در رحم مادر خوانده اش قرار داد که پس از تولد او را بزرگ نماید؟

جواب: فرزندخواندگى به هیچ یک از صور مذکوره در سوال اعتبار ندارد و احکام فرزند در محرمیت وارث بردن و غیرهما بر آن مرتب نمى شود و قرآن مجید فرزند خوانده را از پدر خوانده نفى فرموده است و هر چند نطفه زن و شوهرى را پس از انعقاد در رحم زن دیگر قرار دهند به او ملحق نخواهد شد و به والدین حقیقى خود ملحق است. و الله العالم.

 

سوال: فرضاً زنى ایام قاعدگى وى دیروز تمام شد و وظایف شرعى از قبیل غسل و … انجام داد و قبل از اینکه شوهر با وى نزدیکى کند متأسفانه با عنف و زور به وى تجاوز شد و حامله شد وظیفه زن نسبت به بچه چیست؟

جواب: در مورد سوال چنانچه شوهر آن زن هم با او مواقعه نموده به طورى که الحاق بچه به شوهر زن محتمل باشد بچه ملحق به زن و شوهر او است و حلال زاده است بلى اگر احتمال الحاق ولد به زوج نباشد و یقین داشته باشند که از زناى به عنف متکوّن شده در این صورت بچه ملحق به مادر است و نسبت به مادر حلال زاده محسوب مى شود. و الله العالم.

 

سوال: شخصى با شخص دیگر عمل لواط انجام داده پس از مدتى خواهر مفعول را فاعل گرفته در موقع ازدواج جاهل به مسأله بوده وقتى که علم پیدا کرده از زن جدا شده آیا آن بچه هایى که در زمان جهل به مسأله به دنیا آمده اند حلال زاده هستند یا حرامزاده؟

جواب: در مورد سوال که جاهل بوده اند بچه هایى که در زمان جهل به مسأله به وجود آمده اند فرزند شرعى هستند و حرام زاده نیستند.

نوشته های مشابه

حضانت
1 سال قبل
احکام نفقه
1 سال قبل
احکام نشوز
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.