احکام ازدواج هاى حرام
سوال: اگر کسى با زن شوهردار زنا کند بعداً مى تواند با او ازدواج کند یا نه، اگر کسى با زن شوهردار ملاعبه کند و تفخیذ نماید امّا دخول نکند مى تواند بعداً با او ازدواج کند یا نه؟
جواب: در فرض سوال، زن بر زانى حرام ابدى مى شود ولى در ملاعبه و تفخیذ این حکم نیست هرچند معصیت بسیار بزرگى است، و الله العالم
سوال: عرض مى شود که شخصى با دخترخاله خود (هند) که (منکوحه عمرو است) زنا کرده است و بعد از مدّتى با دختر هند (که اسمش جمیله است) زنا بالجبر کرده است و بعداً جمیله را عقد کرده آیا این عقد درست است یا خیر؟ یعنى عقد با دختر مدخول بها مطلقاً حرام است یا مقید به عقد است؟
جواب: بنابر احتیاط واجب عقد با دختر مزنى بها اعمّ از اینکه مزنى بها در عقد غیر باشد یا نباشد حرام است.
سوال: اگر مردى با زنى که در متعه دیگریست زنا کند پس از انقضاى متعه و عدّه شرعى مى تواند با وى ازدواج کند یا حرام موبّد است؟
جواب: زناى با زن شوهر دار موجب حرمت ابدیه است و از این جهت فرقى بین نکاح دائم و موقت نیست.
سوال: شخصى شوهر زنى را به عمد کشته و زن مقتول را قاتل با رضایت زن به عقد گرفته آیا این ازدواج مشروع است و اولادى که از این ازدواج متولد مى شوند حلال زاده اند یا خیر؟
جواب: ازدواج مذکور اگر بعد از گذشتن عده وفات (چهار ماه و ده روز) واقع شده باشد اشکال ندارد و فرزندى که از این ازدواج به وجود مى آید حلال زاده است مگر اینکه مرد مذکور درحالى که زن شوهر داشته با او زنا کرده باشد که در این صورت ازدواج با او جایز نیست و این زن بر آن مرد حرام است. و الله العالم.
سوال: حدود هشت سال قبل فردى به خواستگارى دختر خاله اش رفت و آن دختر که او را به هیچ عنوان دوست نداشت جواب رد داد ولى مرد با پافشارى و تهدیدات مکرّر خانواده زن را راضى کرد ولى دختر همچنان ناراضى بود تا اینکه شب عقد دختر که هیچ راه فرارى ندید ناچار به گوشه اى رفت و مخفى شد ولى برادرها و پدرش او را پیدا کرده و با کتک و تهدید او را به عقد آن فرد در آوردند و موقعى که عروسى کردند چند مدتى زن نمى گذاشت شوهرش با او هم بستر شود و خلاصه او را نزد فالگیرى بردند و او گفت اگر مى خواهى شوهرت تو را طلاق دهد باید مدتى با او خوش رفتارى کنى و هرکارى که گفت انجام دهى تا او از تو نفرت پیدا کند و طلاقت بدهد و زن هم همین کار را مى کند خلاصه بچه دار مى شوند و مدت 7 سال با هم زندگى مى کنند ولى زن حتى راضى نبود که شوهرش به او نگاه کند چه رسد با هم هم بستر شوند و ظاهراً و قلباً به این ازدواج راضى نبود و شرایط او طورى بود که نمى توانست طلاق بگیرد حال با این شرایط اگر آن زن با مرد غریبه اى زنا کند آیا آن مرد مى تواند با او ازدواج کند یا خیر البته شوهر قبلى او زن دیگرى گرفته و این زن را طلاق مى خواهد بدهد و سوال دیگر اینکه آیا این زن احتیاج به طلاق گرفتن و عده نگه داشتن دارد یا خیر؟
جواب: در فرض سوال، چنانچه دختر راضى نبوده و به اجبار او را عقد کرده باشند عقد فضولى است و اگر بعد از خواندن عقد با اظهار نارضائى از وقوع عقد از هم بستر شدن خوددارى مى کرده عقد باطل شده و بر فرض که بعد هم راضى شده باشد اثرى ندارد و زناى او با مرد دیگر گرچه گناه بسیار بزرگى بوده و باید توبه کند لکن ازدواجش با مرد زانى اشکال ندارد و در این فرض نیازى به طلاق نیست و عدّه هم ندارد و اگر پسر خاله به اجبار، با او هم بستر شده باید مهر المثل او را بدهد لکن اگر بعد از عقد و قبل از ردّ آن راضى به عقد فضولى شده باشد شرعاً همسر پسر خاله است و در این صورت جدائى او محتاج به طلاق است و باید عدّه هم نگهدارد و ازدواجش با مرد زانى حرام ابدى است به هر صورت این حکم است و در تعیین موضوع لازم است مسأله کاملًا به زن و مرد تفهیم شود که اگر جریان بصورت دوم باشد دوباره این زن و مرد گرفتار معصیت بزرگ زنا نشوند.
سوال: اگر کسى لواط کند غیر از مادر و دختر و خواهر مفعول اقوام و منسوبین دیگر مفعول مانند: (دختر عمو- دختر دایى- دختر خاله) بر فاعل حرام موبد مى شوند؟
جواب: در فرض سوال فقط مادر و دختر و خواهر مفعول بر فاعل حرام اند و سائر منسوبین مفعول مانند دختر عمو و دختر دائى و دختر خاله به جهت لواط بر فاعل حرام نمى شوند.
سوال: جوانى 21 ساله هستم … در سوم راهنمایى مشغول به تحصیل بودم با توجه به عدم آگاهى از مسائل شرعى و احکام اسلام با پسرى عمل لواط انجام دادم و دقیقاً مى دانم که عمل دخول انجام نشده آیا من مى توانم با خواهر او ازدواج نمایم؟
جواب: در فرض سوال که یقین به عدم دخول و لو بعض حشفه، دارید ازدواج با خواهر لواط دهنده اشکال ندارد.
سوال: آیا جایز است شوهر کافر و زن او مسلمان باشد؟
جواب: جایز نیست.
سوال: با زنى که یقین به زانیه بودن او داریم و یقین داریم عده نگه نمى دارد مى توان ازدواج کرد یا خیر؟
جواب: اگر مشهوره به زنا باشد احتیاط ترک است.
ثبت دیدگاه